Alla inlägg under februari 2011

Av Skrivarverkstan - 26 februari 2011 15:20

I skuggorna börjar dagen

I mörkret finns ljuset

Snart är du på väg

Du vinglar till men höjer blicken

Solen går ner vid horisonten


Lennart

Av Skrivarverkstan - 26 februari 2011 15:17

Varje steg är ett vägskäl

Varje möte början på ett nytt liv

Dag läggs till dag

Natt läggs till natt


Så bygger vi ett liv


Lennart

Av Skrivarverkstan - 3 februari 2011 15:45

Du gav mig vingar

och jag gladdes

tills jag såg att jag blivit

en tornseglare

Av Skrivarverkstan - 3 februari 2011 15:27

Det goda finns där

Skrapa lite på ytan

hos dig själv och andra

genom stunder av stillhet

Lär dig lyssna

Efter en stund ser du

en annan människa

Möt hennes ögon

Låt hennes tankar och erfarenheter ta plats 

i ditt hjärta


Lennart

Av Skrivarverkstan - 3 februari 2011 15:26

Tanken slår mig

att jag svävar

Av Skrivarverkstan - 1 februari 2011 09:55

Det verkar som om ingen står ut med tystnaden. På after-ski på fjällanläggningen spelar ett rockband live under middagen. Det vibrerar i lokalen. Jag samlar ihop tyst för mig själv vad jag skall säga till bordsgrannen mellan låtarna. På ishockeymatchen kör den dånande musiken igång så fort spelet gör uppehåll. Tänk om vi började prata med varandra! Då kunde vi ju missa stämningen och komma på, att vi har betalt alldeles för mycket för alla dessa avbrott. Nyhetsuppläsningen på TV ackompanjeras av svag musik på precis en sådan nivå, att det inte riskerar att bli för tråkigt, men inte så högt att det stör. "Paus" i TV är reklam och då höjs volymen så att du inte skall missa något erbjudande ute i köket, där du står för att koka kaffe. I varuhuset spelar musik lagom mjukt och invaggande, så att du slipper att reflektera på vad du har råd att handla för. I bowlinghallen vill folk ha discomusik medan de spelar. En konstlad spänning piskas upp i takt med de blinkande ljusen.


En annan dag satt jag med ett barnbarn och pusslade ihop ord. Hjärnorna arbetade på högvarv. Det var tyst och spännande. Endast ett svagt sus från kylskåpet hördes. Tystgående modeller av kylar och diskmaskiner säljer. Sådan tystnad utvecklas i det tysta. Gå vidare och utveckla tysta miljöer typ SJ´s tysta kupéer.


ROLF HEDBERG



Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Våra gäster


Ovido - Quiz & Flashcards