Direktlänk till inlägg 25 maj 2010

En klapp av en vänlig hand

Av Skrivarverkstan - 25 maj 2010 20:48

Siv knackar på dörren till chefens rum, hon har inte kunnat sova ordentligt på flera nätter, nu måste det bli sagt.

- Har du tid en stund, jag vill prata med dig?

- Visst, säger han och väntar artigt med att sätta sig, till dess Siv satt sig.

Rummet känns kvavt och hon är pinsamt medveten om ljuden utifrån. Aldrig har hon tyckt om de här nya fåtöljerna. Den skarpa lila färgen gör sig bra mot hans diskreta grå kostym. Han sitter avspänt med benen korsade och väntar på vad hon har att säga. Hon känner sig okvinlig då hon sjunker djupt ner i stolens kvävande famn. Kjolen som är alltför kort och snäv, alltför rutig, halkar upp över knäna.

Med kännarmin granskar han hennes gamla, men ännu välformade ben, vilket får henne att känna sig osäker. Vad är det egentligen hon ville honom?

- Vad ville du, frågar han och knäpper ihop fingrarna, så att det smäller i lederna.


Ljudet är tillräckligt för att hennes uppdämnda ilska helt skall övergå i osäkerhet. Hjärtat dunkar och tårarna vill komma upp i ögonen. Hon kan ju förstå - han knappt 40 år och redan chef - och hon!

- Du svek mig, pressar hon fram. Nyligen sa du inför alla att du aldrig hade sett mitt brev. Men när jag för några veckor sedan skulle skicka det, erbjöd du dig att också skriva under!

- Var det så? Han ser förvånat på henne.

- Tror du att jag ljuger?

- Nej det finns väl ingen anledning att du skulle ljuga. Men jag har ju så mycket omkring mig, så jag hade väl glömt.

- Glömt! Det är inte vad jag tror, säger hon sakta.

- Men jag är inte arg på dig, säger han och stryker henne med sin välvårdade unga hand över hennes åldersfläckiga, rynkiga.

Utan fler ord, reser hon sig. Går in i sitt rum. Slår numret till Försäkringskassan.

- Vilka är villkoren för förtidspension?

blm

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Skrivarverkstan - 10 november 2013 14:36

Ur tillvarons grund växer jag vaknar till liv och förstår alltmer av min omgivning Mitt synfält vidgas utåt Jag lämnar mitt hem och min familj skapar ett eget liv och närmar mig alltmer horisonten Så krymper synfältet utåt och vidgas inåt...

Av Skrivarverkstan - 9 november 2013 14:15

Ja tillvaron den kan en grônne på när en vakner iblann mett i nattaVa ä dä som gör att en tänker såDä kan vare svårt dä å fatta   Hur kommer dä sä att e katta kan jameIställe för å kraxe sôm kråkerHur kommer dä sä att häster ä tameÅ hjälper mej p...

Av Skrivarverkstan - 4 november 2013 11:19

Dagsljuset har inget nyhetsvärde för den  som tar det för givet. Ännu ett uppvaknande innan natten.   Lennart Arvidsson ...

Av Skrivarverkstan - 21 mars 2013 13:47

Ja älsker live frô början te sluttTänker på môra. Hur ska dan ta sä utt?Fast dä finns dager då dä regner merBackar går ôpp å backar går nerJa älsker dan ifrô môra te kvälJa älsker krôppen frô huvve te hälJa älsker kôla å ja älsker värmenJa älsker när...

Av Skrivarverkstan - 2 oktober 2012 12:01

Han sökte efter sin längtansom gått bort sig i rädslans labyrintTrevande, famlande, hopkrupen hittades han av 2 ögonsom gav tillbaka hans hårlock.Försiktigt vandrade han vidare med ett svagt hopp i sitt hjärta   Lennart ...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Våra gäster


Ovido - Quiz & Flashcards